MINIPROJECTE: 

Hola de nou bloggers, aquí estic amb una nova activitat de l'assignatura NTIC. En aquest cas hem de realitzar un miniprojecte on ensenyàrem alguna cosa als nostres voluntaris. En el meu cas, estic treballant amb una companya: Anna Besalduch Garcia; totes dues estem el·laborant un treballar per ensenyar a dos adults com esdevenen els tsunamis.

Aquí us deixo el que podríem dir la primera part del treball, la fitxa. Amb aquesta us podreu fer la idea de que treballarem i com ho farem, espero que siga del vostre interès.



Títol de l'activitat: Com es formen els Tsunamis?




Agents personals:

Aprenents: un matrimoni (Joan.J.A i Pili.LL.B) amb estudis de graduat escolars de 63 i 53 anys respectivament.






Mediadores: Anna Besalduch Garcia i
Laura Jovaní Lluvia, dos mestres diplomades en educació infantil i estudiants de psicopedagogia.
Tecnologia mediadora:


Per als aprenents:
- 1 portàtil per a cada aprenent amb connexió a la xarxa.
- El cercador google.
- Activitats en suport TIC.


Per a les mediadores:
- 2 ordinadors amb connexió a la xarxa
- Wikispace.
- Gmail (i aplicacions d'aquest).
- Skype.
- CmapTools.
- Cercador de google.
- Audacity (possiblement).
- Pot sorgir algun altre recurs durant la creació de l'informe o les sessions.




Descripció del problema de partença:
Fa referència a la necessitat personal d'aprenentatge. Sorgeix, per casualitat, una lectura sobre un tsunami que va arrasar la costa japonesa fa un any. A partir d’aquí, els aprenents es qüestionen com esdevé això.
Aquest és un problema que no s’entén només amb els coneixements previs interioritzats, per tant, hi ha la necessitat de buscar informació i aprendre com i perquè succeeix el fenomen.


Estructuració:
Es tracta d’un problema ben estructurat ja que implica un conjunt restringit de factors i el seu objectiu és conegut (conèixer el perquè dels tsunamis i com s’originen), és a dir, es centra en la solució correcta i eficaç.


Tipus:
El tipus de problema és de resolució de dificultats ja que, a partir de la recerca d’informació, creen les seves hipòtesis, les comproven a partir d’una simulació i, per últim, defineixen el fenomen estudiat i les seves causes.


Complexitat:
La complexitat és alta perquè els aprenents no han estudiat mai res relacionat amb el tema, i han d'integrar coneixements molt diferents als de la seua època d’estudiants.


Especificitat de camp:
L’especificitat és abstracta perquè, tot i estar relacionada en una situació real del passat, no és una experiència directa o del context proper dels nostres participants.








Plantejament del problema cara als aprenents:


Els participants són els pares d'una de les moderadores, van llegir al diari un recordatori sobre el tema del tsunami a Japó i li van demanar que els hi expliqués com és produïa aquest, llavors la moderadora, en lloc de respondre, va aprofitat la situació per trucar a l'altra moderadora i entre les dos van decidir demanar-los si estarien d'acord en realitzar el miniprojecte. Els seus comentaris sobre el tema sorgit van ser:


Joan:Vaig llegir com feien referència de nou a la catàstrofe que havia provocat el tsunami al Japó. Tornaven a comentar com havia estat de 8, 9 en l'escala de Richter (cosa que no entenc massa). Realment, feia un any ens havien bombardejat en informació i imatges, i em va sorgir l'interès de saber com podia ocórrer això, com un terratrèmol esdevé a la mar”.


Pili: “Jo també havia llegit la noticia del trist aniversari. Sincerament, puc comprendre que una onada gegantina destruís la costa de Japó, perquè se provoca un terratrèmol a la mar, però no sé perquè es produeix este”.


Com veiem, els dos participants no saben com resoldre la qüestió que s'han plantejat. Volen saber més sobre els tsunamis i llancen una pluja de preguntes com: per què ocorren els tsunamis?, com poden ser tan destructius?...


Nosaltres,(les mediadores) com he dit aprofitarem la situació per a realitzar el miniprojecte, apuntarem aquestes qüestions que es pregunten a ells mateixos, i prepararem un formulari web per a saber els seus coneixements previs. Desprès, els suggerirem certes activitats per a poder crear els coneixement que els fan falta per a respondre als seus dubtes.


Context de l'activitat:


L'aprenentatge es realitzarà en un context no formal, en la mateixa casa del matrimoni. L’aprenenta treballa pels matins i l'home està jubilat. Treballarem amb ells els dimecres i els divendres per la tarda en un total de 5 sessions, entre les 18:30h i les 19:30h . La seua principal eina serà el Google Chrome.




Característiques cognitives, emocionals, actitudinals i físiques:


Es tracta d'un matrimoni de mitjana edat amb estudis bàsics que no han tingut massa contacte amb les ciències naturals com les que coneixem ara. El seu nivell d'usuari a la xarxa és bàsic, però amb ganes de saber-ne més. Pel que fa a l'actitud i les emocions, podem dir que l'activitat no representa un coneixement imprescindible per la seua vida quotidiana, però sí un interès sorgit d'ells per conèixer més el món que els envolta, cosa que els motiva.




Competències especifiques:


Objectius
- Conèixer l’existència de la distribució de les plaques tectòniques i el seu nom.
- Aprendre els seus possibles moviments i les conseqüències d'aquests.
- Saber com es mesuren els moviments realitzats per les plaques.
- Aprendre a aprendre a través de recursos tecnològics.
- Plasmar allò après en un mapa conceptual.




Continguts:


Conceptual:
-Vocabulari relacionat amb els tsunamis, les plaques tectòniques i els moviments sísmics.
- L’escala de Richter.


Procedimental:
- Adequada utilització de les TIC en el procés de cerca d’informació.
- Realització satisfactòria de la simulació del tsunami.
- Saber verbalitzar els aprenentatges adquirits.
-Saber plasmar els aprenentatges en un mapa conceptual.


Actitudinal:
- Actitud positiva cap a les TIC.
- Saber adaptar-se als recursos dels quals disposen.
- Mostrar interès en la resolució de problemes.


Previsió de la seqüència de les activitats:


Sessió 1: anotar les preguntes i els dubtes que tenen.
Sessió 2: emplenar un formulari de coneixements previs i buscar respostes amb el google chrome.
Sessió 3: dissenyar un mapa conceptual amb el CmapTools.
Sessió 4: realitzar l’experiment d’imitació d’un tsumami a petita escala.
Sessió 5: avaluació final a partir d’un formulari o de la gravació d’una conversa sobre el tema amb els aprenents.




Fonamentació psicopedagògica del disseny:


El nostre disseny està bastat amb la corrent constructivista. Aquest va ser influenciat per molts autors importants, nosaltres en destacarem dos: Vygotsky (1931) i Ausubel (1970). El primer amb la seua ZDP la importància que li dóna a l’infant com a agent actiu del seu aprenentatge. El segon
amb la seva teoria de l'aprenentatge significatiu (uns dels pilars del constructivisme) on l'autor identifica molts dels punts que avui en dia es tenen en compte per al procés d'E-A com ara: l'avaluació de coneixements previs, organització de materials, la necessitat de motivació en l'alumnat, l'ús d'exemples i diagrames en l'aprenentatge (d'aquí sorgeixen els mapes conceptuals), etc.


Hem de dir que del constructivisme en general, ens interessa que els nostres participants construeixin el seus coneixements, no que els memoritzen i que els treballin per al seu desig de saber, és a dir, que creïn el seus models mentals de la situació estudiada i que en ells esdevinga un canvi conceptual de la manera de veure el fenomen.


Tot i que normalment aquestes teories sempre van més dirigides a l'educació formal i ens infants o joves, nosaltres creiem que les seues aportacions també ens serveixen en l'educació informal i a qualsevol edat, ja que els nostres participants també són alumnes que aprenen alguna cosa.




Procediments i criteris d'avaluació:


Les activitats es realitzaran a casa dels aprenents. Una de les mediadores estarà amb ells i l’altra ho anirà seguint des del programa de videoconferència Skype. Aquesta última també participarà en el seguiment i la mediació de l’aprenentatge.


Els criteris d’avaluació es basaran en les observacions que haurem anat realitzant al llarg de totes les sessions que plasmarem posteriorment en una graella d’avaluació. A més, s’analitzarà el mapa conceptual realitzat, ja que aquest evidencia el canvi conceptual dels aprenents, així com també la seva verbalització d’aquests aprenentatges a partir d’una conversa referent al tema dels tsunamis.




Previsió de la temporalització:


Aquest projecte consta de 5 sessions amb una activitat d’aprenentatge en cadascuna. Cada sessió durarà aproximadament 1 hora, tot dependrà del grau de dificultat que aquesta suposi per als aprenents. Es durà a terme durant 2 setmanes i mitja, dos dies a la setmana (dimecres i divendres).






0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada