MINIPROJECTE 2: QUE SÓN ELS TSUNAMIS? (activitat 2.3)
Ja estem arribant al final del semestre, i ara m'agradaria deixar-vos el nostre últim treball de l'assignatura el miniprojecte (recordeu que l'he fet amb l'Anna Besalduch.G). En anteriors entrades, ja us havia deixat la fitxa de com treballaríem i que tindríem en compte, però ara podreu veure tot el desenvolupament d'esta tasca i els seus resultats (inclòs està fitxa ampliada).
Com sempre trobareu tot el treball clicant sobre el nom de l'activitat. Aquí us deixaré el índex, el enllaç del wikispace ( hi han bona part del treball, a més a més de l'organització de l'equip), la conversa/entrevista que vam dur a terme als aprenents i les nostres conclusions dels projecte. Moltes gràcies per la vostra lectura ^^!
1.Primer de tot l'índex per a que us feu a la idea de com està organitzat este:
1.
Introducció
……………………………………………………………….3
2.
Disseny de l’activitat……………………………………………………....4
3.
Mapa conceptual de l’activitat…………………………………………....11
4.
Descripció de les sessions………………………………………………..12
4.1.
Introducció a les sessions………………………………………12
4.2.
Descripció detallada de cada sessió…………………………….13
5.
Avaluació de l’aprenentatge aconseguit…………………………………...18
5.1.
Avaluació inicial……………………………………………….19
5.2.
Avaluació continuada…………………………………………..21
5.3.
Avaluació final………………………………………………....22
6.
Avaluació tecnològica (processal) del disseny……………………….…....24
6.1
Canvis en les sessions………………………………………......25
6.2.
Avantatges i inconvenients de les eines tecnològiques……….......26
6.3.
Eines col·laboratives……………………………………….......27
7.
Conclusió…………………………………………………………….….29
8.
Autoavaluacions………………………………………………………....32
8.1.
Autoavalució d’Anna……………………………….……….....32
8.2.
Autoavalució de Laura…………………………….…………...32
9.
Bibliografia……………………………………………………………....33
2. Wikispace
3. Conversa/entrevista aprenents (us haurem de baixar l'audio).
4. CONCLUSIONS del treball:
2. Wikispace
3. Conversa/entrevista aprenents (us haurem de baixar l'audio).
4. CONCLUSIONS del treball:
Cabero
afirma que “les
TIC impacten en tots els sectors de la societat”.
L’educació és un dels sectors més importants i, com a tal, també
es veu afectada per aquesta nova realitat social. D’aquesta manera,
la informàtica ens proporciona infinitat de recursos que ajuden a
optimitzar el procés d’ensenyament-aprenentatge. Recursos que ens
permeten millorar i “actualitzar l’educació”, perquè aquesta
està en continu canvi. De fet la TE és una mostra d’este canvi i
evolució, la tecnologia educativa com hem comentat ja algun cop, ha
esdevingut una disciplina de la didàctica i organtizació escolar
(Educació i tecnologia: fonaments teòrics. Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en educació, Cabrero
Almenara pàg. 5).
Les
TIC en general i Internet en particular proporcionen noves maneres de
veure el món, però també noves maneres de fer. Les TIC han obert
el camí per al intercanvi de models educatius arreu del país o
inclús del món ( tot i que no sempre és bo, ja que cada societat
necessita una educació coherent a la seua realitat), però en
general pensem que podem parlar de com la tecnologia (TIC) s’ha
obert pas en l’educació, essent un fantàstic recurs (encara que
no únic i imprescindible) que dóna i esten idees amb molta rapidesa
i facilitat. Per exemple, fa uns anys seria impensable concebre un
web on penjar treballs pel
simple fet de
compartir amb els altres, sense demanar res a canvi o si féssem
referència a l’Italià del principi del S.XX, on la coneguda Maria
Montessori va desenvolupar el seu propi mètode, si potser aquesta no
s'hagués hagut d’exiliar a Barcelona i desprès a Holada, potser
Europa hauria ignorat la seua nova metodologia (o hauria tardat a
conèixer-la). Aquest fet avui en dia difícilment passaria, perquè
qualsevol pedagog/a podria crear un bloc i mostrar les seues idees al
món, o encara millor participar en una revista electrònica de
tirada internacional.
Està clar que la globalització que comporta aquestes
noves tecnologies implica un canvi de mentalitat i, en conseqüència,
un canvi de metodologia a tots els nivells. Així, ara és possible
relacionar-se amb els altres sense sortir de casa o, com hem fet
nosaltres, portar a terme un projecte educatiu mediat per Internet.
Diferents eines informàtiques ens han permès aquesta forma de
treballar. Per una banda, les mediadores hem augmentat les nostres
capacitats tecnològiques al treballar d’aquesta manera, alhora que
no hem abandonat per a res el treball col·laboratiu (que potser
algunes persones pensarien que pot ocórrer al perdre el contacte
personal i repartir tasques), en el nostre cas podríem defensar que
això ha estat tot el contrari, han estat diferents programes (Skype,
xat gmail...) els que ens han facilitat la comunicació com si fos
cara a cara. Per una altra banda, aquests recursos també han
possibilitat la creació de diferents materials per al
desenvolupament de la pràctica (formularis atractius i motivadors,
multitud de simulacions ...) que han canviat la metodologia a seguir
en el miniprojecte, un disseny que segurament hagués pogut ser molt
diferent si s’hagués dut a terme en una escola/institut o
qualsevol espai més formal.
D’aquesta manera, en aquest projecte hem pogut fer
plausible que aquest canvi és possible en l’ensenyament. Així,
hem dut a terme el projecte de manera sincrònica però en llocs
diferents (cada mediadora a casa seva), cosa impensable sense aquesta
tecnologia i hem treballat de manera col·laborativa, en espais
comuns accessibles a través d’Internet. Es tracta doncs,
d’utilitzar adequadament aquests recursos per a treure’n el màxim
partit. Encara més, aquesta manera de treballat ens ha evidenciat
com les TIC són una possibilitat viable per a l’estudi, per l’
aprenentatge i per al treballar col·laboratiu.
Així
mateix, hem realitzat el projecte en un ambient informal, amb els
pares d’una de nosaltres. La situació educativa, doncs, no és la
mateixa que en les escoles. Tot i això, l’objectiu és el mateix:
aconseguir un aprenentatge significatiu. Podem afirmar que hem
aconseguit aquestes metes recordant els principis d’aquest tipus
d'aprenentatge (TIC i aprenentatge significatiu: una perspectiva
constructivista de
David Jonassen, pàg.7-8):
-
Actiu perquè els
aprenents eren els protagonistes del seu aprenentatge i estaven
compromesos amb este.
-
Constructiu ja que
es creen nous coneixements en base dels que ja es tenen, afegint la
nova informació que els faltava.
-
Col·laboratiu pel
fet què els dos subjectes van aprofitar les contribucions entre ells
per aprendre (per ex. mapa conceptual).
-
Intencional perquè
els subjectes desitjaven saber més sobre el tema.
-
Conversacional per
tal que l’aprenentatge és va dur de manera dialògica en certs
moments del procés (creació del mapa conceptual, posada en comú o
conversa/entrevista).
-
Contextualitzat gràcies
a que el coneixement tenia una referència real, existent dins del
context informacional dels subjectes (en les noticies que aquests
veien).
-
Reflexiu per tal
com els individus s’adonen que han aprés a través de les seues
accions (buscar informació, crear mapa, contestar al formulari...).
Així
doncs, segons com comenta Jonassen, “construir
models que es basin en la informàtica és l’activitat tecnològica
més atractiva conceptualment que existeix, amb la màxima
contribució al canvi conceptual i al desenvolupament de models
mentals (TIC i
aprenentatge significatiu: una perspectiva constructivista
de David Jonassen,
pàg.11). La
conclusió a la que arribem a partir d’aquí és que els docents,
per tant, tindrem l’obligació d’utilitzar eficaçment les TIC
com a mediadores del coneixement i l’aprenentatge per tal que
aquest sigui realment significatiu, i com a psicopedagogs haurem de
conèixer aquestes eines i saber dissenyar-ne de noves o
utilitzar-les segons les necessitats del moment i de les persones que
han d’intervenir en ella. És a dir, que haurem d’utilitzar-les
per produir el canvi conceptual en els nostres participants, per tal
de poder crear realment la construcció del coneixement, que és fins
el moment la corrent que té més importància en l’àmbit educatiu
i pedagògic.
0 comentaris: